For at barna skal få innsikt i matens opprinnelse, produskjon av matvarer og veien mat til måltid (RP), så starter vi i det små, som å dyrke i vår egen grønnsakshage.
Barna skal få være med på hele dyrkningsprosessen gjennom å så frø, prikle, plante ut spirene, vanne, luke og måle hvor langt plantene har kommet.
"Opplevelser og erfaringer i naturen kan fremme forståelse for naturens egenart og barnas vilje til å verne om naturressursene, bevare biologisk mangfold og bidra til bærekratig utvikling." (RP). Vi ønsker at barna skal få kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lære av naturen og utvikle respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.
Barna har allerede fått innblikk i resirkulering og gjenbruk. Nå tar vi det et steg videre og ser hvordan planter er avhengig av sol, varme, vann og insekter for å kunne gi mat fra små frø. (bilde av ripsbærbusken i bhg som etter noen dager med sol og varme gikk fra å se død ut til å komme med grønne blad).
Når snøen forsvant oppdaget vi at de 2 jordbærplantene har blitt til mange nye små jordbærplanter iløpet av høsten. Hvordan har det gått til? Og hvor er brokkolien som sto her? Det blir undring underveis i prosessen.
Sist mandag kom barna i barnehagen og var spent på hvordan det var med frøene vi sådde i uke 15. Og nå blir det enda mer spennede å se etter denne helgen hvordan det har gått.
Til nå har vi sjekket ut hva vi har i grønnsakshagen fra i fjor, barna var helt tydelig på at vi måtte ha sukkererter og gulerøtter i grønnsakshagen. Vi har i tillegg sådd blomster som kan være nyttige til insektene som hjelper plantene å vokse. Vi kommer til å følge med på plantene, eksperimentere med flere frø og arbeide i grønnsakshagen videre gjennom våren og sommeren.